Geef een zoekterm op


Scan bezoekinfo

Vul het aanvraagformulier voor een groepsbezoek in

Lees en teken het gastenboek

Bekijk en download de folder van Ouvrage Fermont


Ouvrage Fermont

Planning en bouw van de sector Crusnes Sector Crusnes
De bouw van Fermont De bouw
De jaren 1936-1939 1936-1939
"Drôle de guerre" "Drôle de guerre"
De oorlogsdagen in Fermont De oorlogsdagen
Fermont tijdens de oorlog Fermont tijdens de oorlog
Na de oorlog Na de oorlog

Rondom Fermont Rondom Fermont
Plattegrond Plattegrond
Manschappeningang Manschappeningang
Munitie-ingang Munitie-ingang
Munitiemagazijn Munitiemagazijn
Kazerne Kazerne
Eelektrische centrale Elektrische centrale
        Gevechtsblokken
      gevechtsblok 1 Blok 1
      gevechtsblok 2 Blok 2
      gevechtsblok 3 Blok 3
      gevechtsblok 4 Blok 4
      gevechtsblok 5 Blok 5
      gevechtsblok 6 Blok 6
      gevechtsblok 7 Blok 7

Het museum van de Maginotlinie Museum van de Maginotlinie
mogelijkheden voor bezoek Een bezoek aan Fermont
aanvraag groepsbezoek Aanvraag groepsbezoek
Download de folder Download de folder
Terug naar beginpagina Home

DE ELEKTRICITEITSCENTRALE (USINE)
De ouvrages van de Maginotlinie konden niet functioneren zonder elektriciteit. Ventilatie, verlichting, elektrische traktie, motoren van liften en hefkoepels: al deze belangrijke voorzieningen hadden elektrische stroom nodig. In vredestijd betrok Fermont de stroom van het civiele net via het transformatorstation in Xivry-Circourt; deze had een spanning van 17.500 volt. Ga voor meer informatie naar stroomvoorziening in de Maginotlinie. Door vier transformatoren werd de spanning verlaagd naar naar 440 V wisselstroom. Met behulp van omvormers (een wisselstroommotor drijft een gelijkstroomdynamo aan) werd 110 V gelijkstroom voor de motoren van de hefkoepels en liften en 600 volt gelijkstroom voor de trein gemaakt. De verlichting werkte op 110 volt wisselstroom en de keuken op 200 volt wisselstroom.

De gevechtsblokken werden gevoed met 3.000 V wisselstroom om transportverliezen te voorkomen. In het transformatorstation bij blok 4 werd de spanning weer omlaag getransformeerd en werd met een omvormer gelijkstroom voor de motoren gemaakt.
Plattegrond van de elektriciteitcentrale Indien de externe stroomvoorziening zou uitvallen, had het werk de beschikking over 4 dieselmotoren die elk een generator aandreven. De hoofdmotoren werden gestart met samengeperste lucht. Voor normaal gebruik waren twee motoren nodig. Tijdens gevechtsacties was een derde motor noodzakelijk voor de stroomvoorziening van de ventilatie, de motoren van de hefkoepels en liften en de elektrische trein. Eén motor werd in reserve gehouden of kon in revisie zijn.





Om 3 maanden zelfstandig te kunnen functioneren, was er een opslagcapaciteit van:
  • 185.475 liter dieselolie
  • 241.500 liter koelwater
  • 4.800 liter smeerolie

Alles was opgeslagen in stalen tanks. De ruimten met olietanks konden door brandvrije schuifdeuren afgesloten worden.

In de centrale bevonden zich ook nog 2 hulpmotoren. De ene motor was gekoppeld aan een generator die zorgde voor de noodverlichting van de centrale. De andere motor kon gekoppeld worden aan een compressor om de flessen met samengeperste lucht te vullen of aan een generator voor de noodverlichting van de elektrische centrale.

Naast de transformatorruimte is de werkplaats van de genie. Hier kon men alle noodzakelijke reparaties uitvoeren. In dit atelier bevonden zich o.a. een kolomboormachine, een smidse en een draaibank.
De elektrische centrale werd bemand door drie onder-officieren, 3 technici, 6 monteurs en 5 electriciens.
Ook nu nog kan Fermont "draaien" op eigen stroom; twee van de vier motoren zijn bedrijfsklaar om het ouvrage van stroom te voorzien.

HOOFDMOTOREN
dieselmotor SGCM GVU 33
aantal 4
aantal cilinders 6
vermogen/omwentelingen 225 pk bij 500 tpm
boring x in slag in mm 200 x 330
brandstofverbruik 35 l/uur
generatorvermogen 215 KVA
spanning/HZ 440 V/50 HZ
     Klik op de foto voor meer afbeeldingen.. Dieselmotor met generator












Bezoek de ondergrondse kazerne schrijf eens wat in het gastenboek home (terug naar de startpagina) stuur een email Bekijk alles van gevechtsblok 1

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op donderdag 26 januari 2017