Sluit dit venster Sluit dit venster
De dieselmotoren in de Maginotlinie


In de Maginotlinie werden verschillende type dieselmotoren gebruikt om een generator aan te drijven. Naar gelang het nodige vermogen varieerde het aantal cylinders van 1 tot 6. Hieronder vind je een overzicht met de technische gegevens en waar de verschillende motoren werden gebruikt.
Merk en type
aantal
cilinders 
vermogen 
(PK)
toerental
Verbruik
in L/Uur
vermogen
generator
SGCM type GVU 42
boring: 285mm
slag: 420mm
6 350 375 63 300 KVA
4 225 375 30 185 KVA (1) 
3 150 375 23 143 KVA
SGCM type GVU 33
boring: 200
slag: 330mm
6 225 500 35 150-215 KVA
3 120 500 20-25 **
3 68 750 9 40 KVA
Sulzer KD 22
boring: 220mm
slag:320mm
6 265 600 ** **
4 175 600 15-20 **
SMIM
boring:150mm
slag: 142mm
6 125 600 15-20 ** (2)
4 85 600 10 **
CLM serie 08
boring:108mm
slag: 300mm
1 20-25 600-750 ** ** (3)
2 40-50 600-750 ** **
3 60-75 600-750 ** **
4 80-100 600-750 ** **
Renault 6-115 6 54 750 ** **
Renault 6-130 6 46 750 ** **
Baudouin DB3 3 36 750 ** 28,5 KVA
Baudouin DB2 2 24 750 5 18 KW
SUPDI 1 18 1000 4 13KW
1 13 750 2,4 8,5 KW
CLM 1 PJ 65 1 8 1000 ** 5 KW
CLM 2 PJ 65 2 11 750 ** **
(1) SGCM = Société Générale de Constructions Mécaniques
(2) SMIM = Société des Moteurs pour l'industrie et la Marine
(3) CLM = Compagnie Lilloise des Moteurs

Waar vinden we de genoemde motoren?
  • SGCM: in de artillerie-ouvrages in de Région Fortifiée Metz
  • Sulzer: in de artillerie-ouvrages in de Région Fortifiée Lauter
  • SMIM: in de artillerie-ouvrages in de Alpen en de ouvrages van het type Nouveaux Fronts
  • Renault: infanterie-ouvrages
  • Baudouin: infanterie-ouvrages
  • SUPDI: infanterie-ouvrages en abri's
  • CLM: kazematten en waarnemingsposten en als hulpmotor in de elektrische centrale
Sluit dit venster Sluit dit venster Sluit venster en ga terug naar de kaart Sluit dit venster

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op donderdag 26 januari 2017