mitrailleurtourelle | ||
Diameter | 2.900mm | |
dikte | dak | 285mm |
wand | 185mm | |
in batterij | 1.030mm | |
gewicht | mobiel ged. | 88,6 ton |
vast ged. | 46,8 ton | |
totaal | 135,4 ton | |
aantal geplaatst | 61 | |
schootsafstand | 1.200m |
Mitrailleurtourelle
In de eerste plannen van de CORF was voorzien in het installeren van mitrailleurtourelles. Het nieuwe model was veel zwaarder bepantserd en had nu, net als de artillerietourelles,
een balansarm met contra-gewicht. Het gehele mechanisme kon zowel elektrisch als met de hand bediend worden. Hun functie was om een ouvrage op korte afstand te verdedigen met direct vuur. De meeste hefkoepels lagen wat hoger dan de omgeving en bleven daarom kwetsbaar voor
granaatvuur. Ze mochten alleen in batterij komen als er een vijandelijke infanterie-aanval kwam. In de Alpen vinden we geen mitrailleurhefkoepels omdat de terreingesteldheid zich er niet toe leent.
In het museum in het ouvrage Fermont staat een exemplaar dat uit het ouvrage Molvange is gehaald. Klik hier voor een verslag van deze operatie.
Voor een overzicht van de gebouwde mitrailleurtourelles klik hier .
tourelle 2AM | ||
Diameter | 2.900mm | |
dikte | dak | 285mm |
wand | 185mm | |
in batterij | 1.030mm | |
gewicht | mobiel ged. | 88,6 ton |
vast ged. | 46,8 ton | |
totaal | 135,4 ton | |
aantal geplaatst | 12 | |
25mm kanon | 500-800m | |
mitrailleur | 1.200m |
Tourelle deux Armes Mixte
Bij de bouw van de nieuwe fronten, de uitbreidingen van de Maginotlinie vanaf 1936 was nauwelijks budget beschikbaar voor het plaatsen van artillerietourelles.
Alleen in de secteur Montmédy werd een 75mm model 1933 geplaatst en een 75mm model 1905. Om toch een beetje vuurkracht te krijgen, werd een nieuw wapen ontwikkeld.
Dit bestond uit het 25mm Hotchkiss anti-tankanon en twee mitrailleurs.
Klik hier voor de technische details.
De wapens werden geïnstalleerd in de oude artillerie tourelles model 1905. De schietgaten werden aangepast en ook de schietkamer werd gewijzigd. Net als vroeger werd deze tourelle met de hand bediend
en vond er geen dure elektrificatie plaats. Ze werden uitlsuitend geplaats in de ouvrages die vanaf 1934 werden gebouwd.
In mei/juni 1940 waren deze tourelles niet in staat om de Duitse anti-tankkanonnen uit te schakelen. Deze kanonnen werden buiten het schootsbereik van de ouvrages opgesteld en konden zo ongestoord een ouvrage
uitschakelen. Op het ouvrage La Ferté, dat door de Duitsers werd uitgeschakeld, werd de tourelle tijdens de aanval door explosieven omhoog geblazen en bleef deze in schuine stand op de schacht liggen.
tourelle 2 AM met mortier | ||
Diameter | 2.550mm | |
dikte | dak | 350mm |
wand | 300mm | |
in batterij | 1.130mm | |
gewicht | mobiel ged. | 85,50 ton |
vast ged. | 65,65 ton | |
totaal | 151,15 ton | |
aantal geplaatst | 7 | |
25mm kanon | 500-800m | |
mitrailleur | 1.200m | |
mortier | 695m |
Tourelle deux Armes Mixte met mortier
Deze tourelle was de laatste die ontwikkeld werd. De constructie was afwijkend van de oudere modellen. Deze tourelle had geen balansarm, maar drie vertikale contra-gewichten. Dit maakte de constructie dermate compact, dat deze ook in een
kazemat ingebouwd kon worden. De tourelle was bewapend met één Arme Mixte. Hij had ook een mortier die door een opening in het dak schoot voor de verdediging op korte afstand. Met een periscoop
door het dak kon de omgeving worden verkend.
Van dit model werden er 6 exemplaren ingebouwd in nieuw gebouwde kazematten; een 7de was in 1940 in aanbouw in bloc 9 van Ouvrage Anzeling. Dit is de enige tourelle die is overgebleven; de overigen zijn tijdens de
Tweede Wereldoorlog door de Duitsers gesloopt.
Een bijzonderheid is dat dak en zijwanden in één stuk zijn gegoten. Er zijn geen bewijzen voor, maar het ligt voor de hand dat dit model de opvolger had moeten worden voor de in een tweede
bouwfase te bouwen mitrailleurblokken.