Tourelles

Terug naar algemene pagina over tourelles Terug
Hefkoepels in de Maginolinie

Een mitrailleurtourelle op Ouvrage Einseling
mitrailleurtourelle
Diameter 2.900mm
dikte dak 285mm
wand 185mm
in batterij 1.030mm
gewicht mobiel ged.   88,6 ton
vast ged.   46,8 ton
totaal 135,4 ton
aantal geplaatst   61
schootsafstand 1.200m

Mitrailleurtourelle

In de eerste plannen van de CORF was voorzien in het installeren van mitrailleurtourelles. Het nieuwe model was veel zwaarder bepantserd en had nu, net als de artillerietourelles, een balansarm met contra-gewicht. Het gehele mechanisme kon zowel elektrisch als met de hand bediend worden. Hun functie was om een ouvrage op korte afstand te verdedigen met direct vuur. De meeste hefkoepels lagen wat hoger dan de omgeving en bleven daarom kwetsbaar voor granaatvuur. Ze mochten alleen in batterij komen als er een vijandelijke infanterie-aanval kwam. In de Alpen vinden we geen mitrailleurhefkoepels omdat de terreingesteldheid zich er niet toe leent.
In het museum in het ouvrage Fermont staat een exemplaar dat uit het ouvrage Molvange is gehaald. Klik hier voor een verslag van deze operatie. Voor een overzicht van de gebouwde mitrailleurtourelles klik hier .



De door de Duitsers in mei 1940 opgeblazen tourelle 2AM op Ouvrage La Ferté
tourelle 2AM
Diameter 2.900mm
dikte dak 285mm
wand 185mm
in batterij 1.030mm
gewicht mobiel ged.   88,6 ton
vast ged.   46,8 ton
totaal 135,4 ton
aantal geplaatst   12
schootsafstand
25mm kanon 500-800m
mitrailleur    1.200m

Tourelle deux Armes Mixte

Bij de bouw van de nieuwe fronten, de uitbreidingen van de Maginotlinie vanaf 1936 was nauwelijks budget beschikbaar voor het plaatsen van artillerietourelles. Alleen in de secteur Montmédy werd een 75mm model 1933 geplaatst en een 75mm model 1905. Om toch een beetje vuurkracht te krijgen, werd een nieuw wapen ontwikkeld. Dit bestond uit het 25mm Hotchkiss anti-tankanon en twee mitrailleurs.
Klik hier voor de technische details.
De wapens werden geïnstalleerd in de oude artillerie tourelles model 1905. De schietgaten werden aangepast en ook de schietkamer werd gewijzigd. Net als vroeger werd deze tourelle met de hand bediend en vond er geen dure elektrificatie plaats. Ze werden uitlsuitend geplaats in de ouvrages die vanaf 1934 werden gebouwd.
In mei/juni 1940 waren deze tourelles niet in staat om de Duitse anti-tankkanonnen uit te schakelen. Deze werden buiten het schootsbereik van de ouvrages opgesteld en konden zo ongestoord een ouvrage uitschakelen. Op het ouvrage La Ferté, dat door de Duitsers werd uitgeschakeld, werd de tourelle door explosieven omhoog geblazen en bleef deze in schuine stand op de schacht liggen.




De tourelle en éclipse op blok 9 (Ouvrage Anzeling)
tourelle 2 AM met mortier
Diameter 2.550mm
dikte dak 350mm
wand 300mm
in batterij 1.130mm
gewicht mobiel ged.   85,50 ton
vast ged.   65,65 ton
totaal 151,15 ton
aantal geplaatst    7
schootsafstand
25mm kanon 500-800m
mitrailleur    1.200m
mortier       695m

Tourelle deux Armes Mixte met mortier

Deze tourelle was de laatste die ontwikkeld werd. De constructie was afwijkend van de oudere modellen. Deze tourelle had geen balansarm, maar drie vertikale contra-gewichten. Dit maakte de constructie dermate compact, dat deze ook in een kazemat ingebouwd kon worden. De tourelle was bewapend met één Arme Mixte. Hij had ook een mortier die door een opening in het dak schoot voor de verdediging op korte afstand. Met een periscoop door het dak kon de omgeving worden verkend.
Van dit model werden er 6 exemplaren ingebouwd in nieuw gebouwde kazematten; een 7de was in 1940 in aanbouw in bloc 9 van Ouvrage Anzeling. Dit is de enige tourelle die is overgebleven; de overigen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers gesloopt.
Een bijzonderheid is dat dak en zijwanden in één stuk zijn gegoten. Er zijn geen bewijzen voor, maar het ligt voor de hand dat dit model de opvolger had moeten worden voor de in een tweede bouwfase te bouwen mitrailleurblokken.







vorige pagina (Tourelle voor 81mm mortier en 135mm zware mortier) schrijf eens wat in het gastenboek home (terug naar de startpagina) stuur een email Uitleg technische termen volgende pagina (Vaste koepels - inleiding)

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op dinsdag 20 februari 2024