Opbouw ouvrages

Ingangen
   De munitie-ingang Munitie-ingang
   De manschappeningang Manschappeningang
   De gemengde ingang Gemengde ingang

Gevechtsblokken
Artillerieblokken
   De opbouw van een hefkoepelblok Tourelleblok
   De flankerende artilleriekazemat Flankerend blok
   Het mortierblok Mortierblok
   De indeling van de linie in sectoren Gemengd blok

Infanterieblokken
   Blok met een mitrailleurhefkoepel Tourelleblok
   De flankerende infanteriekazemat Flankerende kazemat

Observatieblok
   Observatieblok met koepel Observatiekoepel

Overige onderdelen
   De indeling van de linie in sectoren Galerijen
   De indeling van de linie in sectoren Munitiemagazijnen
   De indeling van de linie in sectoren Kazerne
   De indeling van de linie in sectoren Usine
   De indeling van de linie in sectoren Filterruimte

   terug naar de pagina over de Maginotlinie De Maginotlinie
De opbouw van een ouvrage

Een ouvrage (werk) in de Maginotlinie is een geheel van ingangen en gevechtsblokken (oppervlakte) en galerijen, munitiemagazijn, elektrische centrale (usine) en kazerne (ondergronds). De onderdelen zijn door ondergrondse galerijen met elkaar verbonden, maar elk ouvrage is een zelfstandige eenheid, die niet met andere ouvrages is verbonden.
Een ouvrage bestaat uit verschillende onderdelen:
  • ingangen voor manschappen en aanvoer munitie en materieel
  • gevechtsblokken met de bewapening
  • munitiemagazijnen voor de munitievoorraad
  • galerijen voor de verbinding tussen de diverse onderdelen
  • kazerne voor het onderbrengen van de bemanning
  • elektrische centrale voor het opwekken van stroom
  • ventilatieruimte voor het verwijderen van eventuele gifgassen

Ingangen - algemeen

De grote artillerieouvrages hebben één of twee ingangen (met uitzondering van Hochwald dat vanwege zijn omvang drie ingangen heeft). Ze liggen ver van de gevechtsblokken verwijderd op een afstand die varieert van 1 tot 2,5km en dus buiten de gevechtslinie. Ingangs- blokken hebben een beperkte bewapening die bestaat uit lichte en zware mitrailleurs en één anti-tankkanon voor de verdediging op korte afstand. We onderscheiden verschillende typen ingang die elk hun eigen functie hebben. De kleine infanterie-ouvrages hebben een gevechtblok dat tevens dienst doet als ingang. Door de grote variatie hierin wordt hierop niet verder ingegaan.


De opbouw van een ouvrage - Munitie-ingang

Plattegrond van de munitie-ingang (Ouvrage Fermont) Nog zichtbaar is een klein stuk 60cm smalspoor (Ouvrage Fermont in 2007)

Dit blok was min of meer de hoofdingang van een groot ouvrage. Hier werden de munitie en andere voorraden aangevoerd over de weg met vrachtauto's of met een treintje dat op 60cm smalspoor rijdt. Het blok lag aan de achterzijde van de gevechtslinie en heeft dus alleen bewapening voor de nabijheidsverdediging: lichte mitraileurs en een dubbele Reibelmitrailleur in combinatie met een 37mm of 47mm anti-tankkanon. Voor het blok bevindt zich de diamantgracht.


Deze heeft drie functies:
  • De vijand kan niet bij de schietgaten komen om explosieven te plaatsen
  • Bij een beschieting vallen de brokken beton in de gracht en blokkeren ze niet de schietgaten
  • Bedoeld als opvang voor de patroon- en granaathulzen


Munitie-ingang met een schacht. Deze werd gebouwd in vlak terrein.

Om een optimale bescherming te krijgen, maar ook voor een goede bereikbaarheid, werd de munitie-ingang aangepast aan het terrein. We onderscheiden de volgende varianten:

  • een gelijkvloerse ingang werd gebouwd als het blok in een heuvel kwam te liggen.
    Munitie en voorraden werden direct overgeladen op het interne transport.
  • een variant hierop was de ingang met een hellend vlak, dat naar beneden liep.
    De volle wagons reden over het hellend vlak naar beneden daarbij afgeremd door een contra-gewicht. Een nadeel was de kleine transportcapacitiet en de kans op ongelukken.
  • op vlakterrein werd een ingang met een schacht gebouwd.
    Munitie en voorraden werden overgeladen op de wagons en via de lift naar beneden getransporteerd, waar de elektrische locomotief klaar stond om ze verder naar het M1 te brengen.

De overslagruimte wordt afgesloten door een pantserdeur met daarvoor de rolbrug.

De ingang was altijd afgesloten met een traliehek; daarachter bevindt zich een rolbrug die in de muur kan verdwijnen. Er ontstaat zo een " haha", een gracht van 3m diep. Daarachter bevindt zich een gasdichte gepantserde roldeur, die toegang geeft tot de losruimte voor de vrachtauto's of de smalspoortrein. Een tweede pantserdeur sluit deze ruimte af. Zo kon de munitie in alle rust worden overgeladen.
Wat de aanvoer van munitie en materiaal betreft, bestaan er verschillende types. De overlaadruimte in de ingangen voor de aanvoer per trein is groter dan die voor de aanvoer per vrachtauto.
Klik hier voor een overzicht.



vorige pagina (De opbouw van de "Nieuwe Fronten") schrijf eens wat in het gastenboek home (terug naar de startpagina) stuur een email volgende pagina (De manschappen en gemengde ingang van een ouvrage)

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd donderdag 26 januari 2017