Opbouw ouvrages

Ingangen
   De munitie-ingang Munitie-ingang
   De manschappeningang Manschappeningang
   De gemengde ingang Gemengde ingang

Gevechtsblokken
Artillerieblokken
   De opbouw van een hefkoepelblok Tourelleblok
   De flankerende artilleriekazemat Flankerend blok
   Het mortierblok Mortierblok
   De indeling van de linie in sectoren Gemengd blok

Infanterieblokken
   Blok met een mitrailleurhefkoepel Tourelleblok
   De flankerende infanteriekazemat Flankerende kazemat

Observatieblok
   Observatieblok met koepel Observatiekoepel

Overige onderdelen
   De indeling van de linie in sectoren Galerijen
   De indeling van de linie in sectoren Munitiemagazijnen
   De indeling van de linie in sectoren Kazerne
   De indeling van de linie in sectoren Usine
   De indeling van de linie in sectoren Filterruimte

   terug naar de pagina over de Maginotlinie De Maginotlinie
De opbouw van een ouvrage - Manschappeningang en gemengde ingang

Een ouvrage (werk) in de Maginotlinie is een geheel van ingangen en gevechtsblokken (oppervlakte) en galerijen, munitiemagazijn, elektrische centrale (usine) en kazerne (ondergronds). De onderdelen zijn door ondergrondse galerijen met elkaar verbonden, maar elk ouvrage is een zelfstandige eenheid, die niet met andere ouvrages is verbonden.
Een ouvrage bestaat uit verschillende onderdelen:
  • ingangen voor manschappen en aanvoer munitie en materieel
  • gevechtsblokken met de bewapening
  • munitiemagazijnen voor de munitievoorraad
  • galerijen voor de verbinding tussen de diverse onderdelen
  • kazerne voor het onderbrengen van de bemanning
  • elektrische centrale voor het opwekken van stroom
  • ventilatieruimte voor het verwijderen van eventuele gifgassen

Manschappeningang
Plattegrond van de manschappeningang (Ouvrage Fermont)

Via dit blok kon de bemanning het ouvrage binnen komen of verlaten; deze ingang lag namelijk dichtbij de kazerne. Het blok lag aan de achterzijde van de gevechtslinie en heeft dus alleen bewapening voor de nabijheidsverdediging: lichte mitraileurs en een dubbele Reibelmitrailleur in combinatie met een 37mm of 47mm anti-tankkanon.
De voornaamste functie van de manschappeningang was de afvoer van de vervuilde lucht en de gassen van de motoren, want de elektrische centrale lag dichtbij deze ingang. Achter het traliehek zat de luchtinlaat voor de verse lucht, die via de filterruimte in het ouvrage werd verspreid. Voor het blok bevindt zich de diamantgracht. Bij een explosie van het M1 kon deze uitgang dienst doen als nooduitgang.



Deze heeft drie functies:
  • De vijand kan niet bij de schietgaten komen om explosieven te plaatsen
  • Bij een beschieting vallen de brokken beton in de gracht en blokkeren ze niet de schietgaten
  • Bedoeld als opvang voor de patroon- en granaathulzen


In de gang achter het traliehek bevindt zich het rooster van de inlaat voor verse lucht De ingang van Ouvrage Fermont in de winter

In tegenstelling tot de munitie-ingang is een manschappen-ingang, op enkele uitzonderingen na, van het schachtype. Ze zijn een stuk kleiner dan de munitie-ingang en liggen hoger in het landschap. Dit om te voorkomen dat eventuele (uitlaat)gassen zich zouden verzamelen op een laag gelegen punt. Ze dienen voor de aanvoer van materieel en zijn dus ook uitgerust met een lift. Meestal is er een aansluiting en pomp voor de aanvoer van dieselolie.
Net als de munitie-ingang is de manschappeningang aangepast aan het terrein en de ligging van een ouvrage. Daarom zijn alle ingangen anders van opbouw, hoewel er een zekere standaardisatie is toepast.


Gemengde ingang
De ouvrages in de Alpen hadden een ophaalbrug. Rechts is de toegang voor de manschappen. (Ouvrage Janus in de sector Savoie)

De ouvrages in de Alpen hadden al een gemengde ingang; ze waren compact gebouwd in de rotsen. De ingang diende voor de aanvoer van munitie en materieel en als ingang voor de bemanning. Over de diamantgracht lag een ophaalbrug. De artillerie-ouvrages in de zgn. "Nieuwe Fronten" moesten uitgerust worden met een nieuw type gemengde ingang. Er zijn slechts twee artillerie-ouvrages gebouwd, nl. Chenois en Velosnes (sector Montmédy). Dit type was uitgerust met een vertikale pantserdeur. In de eerste hal kon een vrachtauto staan; in het verlengde hiervan lag een tweede hal voor nog een vrachtauto. Tijdens de Tweede wereldoorlog hebben de Duitsers alle ouvrages in de sector Montmèdy ontmanteld en helemaal leeggehaald.



vorige pagina (De munitie-ingang van een ouvrage) home (terug naar de startpagina) stuur een email Uitleg technische termen volgende pagina (Een artillerieblok met een tourelle)

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op donderdag 19 augustus 2021