artilleriebunker | ||
infanteriebunker | ||
observatiebunker | ||
ingangsbunker | ||
werk | bunker | type | gebouwd |
Orel | MO-S20e | S | nee |
Smolkov (Hrabynerberg) | MO-S41 | G | ja |
Sibenice Galgenberg) | OP-S35a | S | nee |
Miloticky Vrch (Hohenberg) | OP-S62a | ?? | nee |
Kronfelzov | StM-S46a | ?? | nee |
Hurka Berghöhe) | K-S12a | H | ja |
Bouda (Baudenkoppe) | K-S22a | H | ja |
Adam (Adamsberg) | K-S43a | G | ja |
Hanicka (Herrenfeld) | R-S79a | S | ja |
Skutina | N-S52a | H | nee |
Dobrosov | N-S77a | H | nee |
Jirova Hora | T-S14a | G | nee |
Poustka (Grünwald) | T-S50a | G | nee |
Babi (Stachelberg) | T-S80a | G | nee |
G = Gelijkvloer H = Hellend vlak S = Schacht |
In tegenstelling tot de Franse ouvrages kennen de Tsjechische artilleriewerken slechts één ingang voor vrachtauto's met daarnaast de toegang voor de manschappen.
De ingangen liggen tot enkele honderden meters achter de frontlinie en uit het zicht van de vijand zodat een ongestoorde aanvoer verzekerd is.
Alle ingangen moesten uitgerust worden met twee 4,7cm anti-tankkanonnen met een mitrailleur. Op het dak stonden twee koepels voor een lichte mitrailleur.
De eerste pantserdeur van de ingang was, net als in de ingangen van de artillerieouvrages van de twee generatie in de Franse Maginotlinie,
een vertikaal bewegende pantserdeur. De tweede was een schuifpantserdeur in twee delen.
In de afgesloten ruimte konden 2 tot 3 vrachtauto's gelost worden.
Er was geen aanvoer met smalspoortreinen voorzien.
Naar gelang de terreingesteldheid koos men voor een gelijkvloerse ingang, een hellend vlak of een schacht met lift.
De tabel toont de opbouw van de ingangen.